MP1- Porady dla rodziców dzieci nowoprzyjętych

Data dodania: 21.06.2011
zobacz wszystkie »
A | A | A

PORADY W PIGUŁCE DLA RODZICÓW
DROGI RODZICU:

  • Przygotuj dziecko do rozstania np.
    ustal z dzieckiem, kiedy po dziecko powrócisz np. powiedz: odbiorę cię po obiedzie, po podwieczorku. Nie spóźniaj się z odbieraniem, jeśli obiecałeś, że przyjdziesz wcześniej dotrzymaj słowa.
  • Czas pobytu małych dzieci w przedszkolu nie powinien być długi. Jeśli to możliwe, w pierwszych dniach odbierz dziecko po obiedzie. Potem zwiększaj stopniowo czas pobytu dziecka w przedszkolu.
  • Sprawdź, czy dziecko w woreczku ma dodatkowe ubranie: bieliznę, spodenki, podkoszulek, skarpety. Systematycznie kontroluj woreczek byśmy mogli przebrać dziecko jeśli będzie taka potrzeba.
  • Nie przeciągaj pożegnania w szatni.
  • Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu, jeśli to zrobisz choć jeden raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić.
  • Pomóż dziecku rozebrać się, jednak w czynnościach, w których sobie łatwo poradzi postaraj się je nie wyręczać go, tak by małymi krokami stawało się coraz bardziej samodzielne.
  • Żegnaj się krótko i zdecydowanie, staraj się nie rozczulać nad sytuacją, pocałuj, uściśnij na pożegnanie, wprowadź dziecko do sali i wyjdź. Twoje zaufanie jest dla nas bardzo ważne.
  • Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu; jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić.
  • Jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się, żeby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola tato, rozstania z tatą są zwykle mniej bolesne.

To co mówimy do dziecka może mieć przeciwny efekt. Zamiast mówić: już możemy wracać do domu, powiedz: teraz możemy iść do domu.

To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk.

Wychowawcy gr. I:
Katarzyna Cieśla
Agnieszka Rodzaj

ADAPTACJĘ UŁATWIA:

- pozytywne nastawienie do przedszkola;
- zaufanie do personelu;
- wcześniejsze stworzenie okazji przebywania z innymi dorosłymi;
- umożliwienie kontaktów z innymi dziećmi;
- usamodzielnienie dziecka;
- akceptacja dziecka, zrozumienie jego stresu, wspieranie go;
- okazywanie spokoju, poczucia bezpieczeństwa podczas rozstania;
- wspólne spędzanie czasu po odebraniu go z przedszkola;
- ujednolicenie rytmu dnia w przedszkolu i w domu.

    ADAPTACJĘ UTRUDNIA:

- brak zaufania do przedszkola;
- podejrzliwość wobec personelu;
- wyrzuty sumienia, niepokój, lęk;
- brak doświadczeń społecznych; w kontaktach z innymi dorosłymi i dziećmi;
- nadopiekuńczość, wyręczanie dziecka w czynnościach związanych z samoobsługą;
- straszenie dzieci;
- brak czasu dla dziecka;
- brak zrozumienia dla trudnych zachowań dziecka, odrzucenie.

„WYPRAWKA PRZEDSZKOLAKA”
i organizacja nowego roku

Materiały do zajęć manualnych to m. in.:
1. Farby,
2.Ciastolina,
3. Bloki rysunkowe lub papier ksero,
4. Blok techniczny z kolorowymi kartkami,
5.  Plastelina,
6. Klej,
7. Antyrama na prace dzieci (format A4), podpisaną teczkę na rysunki dziecka.

Rzeczy przeznaczane są zawsze do wspólnego użytkowania.

LEŻAKOWANIE:
Dzieci najmłodsze gr. I i II (sala 9 i 6) będą leżakowały, w związku z czym uprzejmie proszę o zaopatrzenie ich w pidżamę, pościel (kocyk, powłoczki na kocyk i poduszkę „Jasia”). Bardzo proszę zwrócić uwagę by kocyk był na tyle długi by można go było podłożyć pod plecy dziecka, a pozostałą częścią można było nakryć dziecko. Bardzo mile widziane jest podpisanie rzeczy dziecka.

SZATNIE:
Bardzo proszę zaopatrzyć dzieci w woreczki. Do nich należy włożyć dodatkową bieliznę, spodenki, rajtuzy, skarpetki, podkoszulek. W woreczkach dzieci muszą mieć też pantofle. Bardzo prosimy o podpisanie woreczków.

ZABAWKI:
Bardzo prosimy by dzieci nie przynosiły do przedszkola zabawek własnych, ponieważ przedszkole nie odpowiada za ich zgubienie, pozostawienie lub zniszczenie. Wyjątkowo tradycyjnie w pierwszym tygodniu września szczególnie dzieci z gr. I i II mogą przynieść swoje ulubione maskotki, o których będą wspólnie w grupie opowiadały.

KARTY PRACY:
W przedszkolu na wniosek nauczycieli został dopuszczony program „MAC Edukacja”- „Nasze przedszkole”. W związku z wytycznymi MEN w grupach dzieci- wiek 3 i 4 lata nie jest zalecana praca z dziećmi oparta na wypełnianiu tzw. „Kart pracy”. Z tego powodu w gr. I i II nie będziemy ich Państwu polecać do zakupienia.

ZEBRANIA Z RODZICAMI:
W pierwszych tygodniach września (a do 14 IX) w poszczególnych grupach odbędą się zebrania wychowawców z Państwem, podczas których zostanie Rodzicom przybliżona dokumentacja związana z pracą wychowawczo- dydaktyczną.
Wyłonione zostaną Rady Oddziałowe i Przedstawiciele Rady Rodziców.
Uchwalony zostanie plan imprez przedszkolnych.

ZAJĘCIA DODATKOWE:
Na wniosek Rodziców w przedszkolu mogą być organizowane zajęcia dodatkowe. Prowadzenie tych zajęć rozpoczynamy zwykle w miesiącu październiku.
Dzieci objęte są pomocą logopedyczną (logopeda zatrudniony na 5 godzin tyg.) oraz psychologiczno- pedagogiczną (psycholog zatrudniony na 3 godz. tygodniowo).

PIERWSZY DZIEŃ W PRZEDSZKOLU:
Ze względu na dobro dzieci uprzejmie Państwa proszę o:
• szybkie rozstawanie się z dziećmi, można je poinformować, o której godzinie planują Państwo po dziecko przyjść np. po obiedzie, po leżakowaniu, itp. (tylko trzeba potem z tego umieć się wywiązać).
• Zwróćcie Państwo proszę dzieciom uwagę by porządkowały rzeczy po sobie (przynajmniej się starały) i by dbały o powierzone zabawki i sprzęt. W przedszkolu mamy w każdej sali nowe meble dla dzieci.

Pierwszy dzień rozpoczynamy bez uroczystości (w przedszkolach nie ma rozpoczęcia ani oficjalnego zakończenia roku).
Najlepiej przyprowadzić dziecko przed godz. 8. 00, a zgodnie z warunkami umowy.
O 8.15 rozpoczynamy przygotowania do śniadania.
Przypominam, że przedszkole czynne jest od godz. 6.30- 16.30.

KĄCIK DLA RODZICÓW
W korytarzu przy drzwiach wejściowych organizowany jest kącik dla Rodziców, w którym zamieszczane są w sposób bieżący, najważniejsze informacje w sprawach związanych z organizacją pracy przedszkola. Pojawiają się tam ogłoszenia, wywieszana jest informacja o płatnościach, zebraniach, wycieczkach i uroczystościach, jadłospis i inne. Zachęcam do czytania ich.

OPŁATY ZA PRZEDSZKOLE:
Dokonuje się w godzinach pracy sekretarki (pracownik zatrudniony jest tylko na ½ etatu dlatego nie pracuje w każdy dzień) w wyznaczone dni (najczęściej ok. 10 dnia każdego miesiąca). Informacja o terminie płatności podana jest zwykle dodatkowo w formie przypomnienia.
Życzymy wielu miłych razem spędzonych chwil.

Wychowawcy gr. I:
Katarzyna Cieśla
Agnieszka Rodzaj


Gry i zabawy

Pobaw się